Unit 2

 Pelaksanaan dan cabaran Kod Etika Profesionalisme Keguruan di Malaysia

Profesion didefinasikan sebagai satu bidang pekerjaan khasnya yang memerlukan pendidikan dan kecekapan serta kemahiran yang tinggi dan latihan yang khas. Selain itu, profesion juga merupakan satu bidang pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu. Guru yang professional haruslah mempunyai tiga ciri kemahiran professional. Setiap profesion dalam pekerjaan mempunyai kod etika yang tersendiri. Kod etika ini juga dipunyai oleh profesion perguruan. Setiap guru dikehendaki mematuhi kod etikanya sendiri demi menjaga status, akhlak dan maruah dalam profesion perguruan. Pelaksanaan kod etika ini dilakukan sepenuhnya oleh pendidik dalam memastikan pelaksanaan perkhidmatan guru yang cemerlang.

Yang pertama, pengetahuan atau kemahiran. Sebelum seseorang calon itu menjadi guru, calon tersebut perlulah menerima latihan dalam perguruan untuk menjadi seorang guru yang bertauliah. Sebagai contoh seseorang guru mesti mempunyai Sijil Perguruan atau Diploma Pendidikan yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sebelum ia boleh mengajar di sekolah kerajaan. Walaubagaimanapun, seseorang itu menerima latihan perguruan atau tidak, dia mesti mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang mata pelajaran yang hendak diajarnya. Gurujuga mesti mengetahui kaedah atau cara penyampaian dalam pelajarannya supaya murid-murid dapat memahami apa yang disampaikan olehnya. Di samping itu guru mempunyai sahsiah yang baik dan dapat dihormati serta dicontohi oleh murid. Sahsiah ini termasuklah tingkah laku dan sikap yang elok,bersabar,bermurah hati dan sentiasa bersifat tenang. Kebanyakan kualiti kecerdasan dan sahsiah guru adalh hasil daripada latihan yang membolehkan sesorang guru menguruskan pengajarannya dengan berkesan.Latihan ini termasuklah kefahaman terhadap sifar kejasmanian dan sifat psikologi kanak-kanak serta teori penyampaian pelajaran. Selain tugas di bilik darjah, guru-guru juga mempunyai peranan-peranan lain yang diharapkan oleh masyarakat. Misalnya guru diharapkan menjadi pengganti ibu bapa, menjadi penasihat dan pembimbing di dalam pembentukkan sahsiah murid, menjadi kaunselor kepada murid-murid, menjadi pengamal dan penyebar nilai kebudayaan yang elok dan seterusnya menjadi contoh sahsiah yang baik kepada masyarakat.

Yang kedua, mempertingkatkan profesionalisme .Sebagai guru yang bertangungjawab, guru hari ini perlu menyedari bahawa tugas dan amanah yang diberikan itu adalah untuk mendidik genarasi yang akan menerajui negara ini. Oleh itu kemahiran dan pengetahuan mengenai kaedah-kaedah pendidikan harus harus diperkemas dari hari ke hari. Untuk mendepani cabaran dan tuntutan daripada perubahan-perubahan kukrikulum berkenaan, guru hendak berusaha melengkapkan diri dengan strategi-strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Sehubung dengan kehendak tersebut guru-guru hendaklah mengikuti kursus-kursus pendidikan yang dianjurkan oleh pihak Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah. Sebagai contoh para guru boleh mengikuti Kursus Dalam Perkhidmatan ataupun Kursus Peningkatan Profesionalisme Keguruan. Kursus-kursus yang dihadiri penting bagi seseorang guru untuk mempertingkatkan keupayaan dan prestasi dalam profesion pendidikan yang kian mencabar dan komplek ini. Memandangkan keperluan pendidikan untuk menyokong usaha-usaha kerajaan, maka profesion keguruan diharapkan dapat membuat anjakan paradigma kepada budaya yang berasaskan ilmu pengetahuan dan pemikiran.

Yang ketiga, berupaya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah serta berfikiran kritis dan kreatif. Dengan pemikiran kreatif dan kritis, guru haruslah boleh membuat sesuatu keputusan dalam melaksanakan sesuatu tindakan dan menilai semula hasil sesuatu perkara yang ingin dijalankan. Perubahan-perubahan dalam kurikulum pendidikan juga memerlukan guru untuk menguasai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.

Yang keempat, mahir menggunakan IT. Mahir menggunakan  ilmu dan kemahiran sebagai pemangkin, guru IT dapat merubah dunia pembelajaran dalam teknologi menggunakan teknologi ditigal. Seumpamanya muncul pembelajaran info-komunikasi komunikasi bukan hanya melalui ‘online’ mahupun digital. Para guru pada hari yang dikuasai guru untuk menyampaikan ilmu diini telah bersikap produktif, proaktif dapat digunakan oleh dunia semata-mata tetapi dan responsive terhadap sebagai pemankin juga untuk meraih perkembangan kecanggihan kearah kepentingan ilmu akhirat teknologi yang telah banyak menghasilkan kebaikan keapada bidang pendidikan. Penggunaan teknologi  dalam pendidikan membawa perubahan dan penubuhan sekolah bestari serta perkembangan baru dalam berteraskan penggunaan komputer pelbagai bidang.

Yang terakhir, berpengetahuan dan berdaya fikir serta berakhlak. Seseorang guru dalam profesion keguruan ini perlu serba tahu. Guru diharapakan dapat membawa isu-isu semasa untuk perbincangan dan mencari penyelesaiannya bersama-sama pelajar di dalam kelas Melalui pembacaan, guru dapat menambah ilmu pengetahuan mengenai isu-isu semasa. Dalam hal seperti ini, guru diharapkan dapat menggunakan kebijaksanaan dan inisiatif sendiri dalam menggunakan isu-isu semasa untuk dikaji dan dibincangkan dengan pelajar. Dalam perubahan-perubahan sistem pendidikan yang semakin mencabar ini, profesion keguruan juga perlu menyediakan diri dengan amalan nilai dan akhlak yang terpuji kerana nilai-nilai murni perlu diterapkan dalam pengajaran.

Menurut Alis (2016), pada abad ke 21 menjanjikan satu zaman yang serba canggih hasil daripada perkembangan sains dan teknologi yang hebat. Segala industri akan berasaskan teknologi terkini. Lantaran itu, tenaga buruh yang diperlukan mestilah serba mahir. Oleh itu, anjakan paradigma yang strategik perlu dibuat supaya Malaysia mampu menghadapi suasana global yang lebih mencabar. Justeru itu, golongan pendidiklah yang memainkan peranan untuk melahirkan tenaga mahir yang diperlukan itu. Usaha-usaha ke arah melakukan perubahan dalam dunia pendidikan memanglah wajar dilakukan supaya sistem pendidikan negara yang sedia ada tidak ketinggalan. Namun, reformasi pendidikan yang telah diperkenalkan telah memberi pelbagai masalah dalam pendidikan khususnya kepada warga pendidik.

Tanggungjawab profesion perguruan menjadi semakin berat kerana rakyat masa depan yang hendak dihasilkan bukan sahaja perlu diterapkan dengan teknologi tinggi (Hi-Tect) semata-mata, tetapi perlu juga diseimbangkan dengan nilai-nilai moral dan etika yang murni (Foo, 2005). Oleh itu, tidak hairan jika didapati guru-guru yang berada dalam profesion ini juga tidak terlepas daripada masalah stres. Beban kerja yang terpaksa dihadapi oleh guru bukan sahaja melibatkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah bahkan terpaksa menghadapi masyarakat yang sentiasa memerhati dan meninjau segala perkara yang berkaitan dengan perguruan.

Akibat daripada perubahan dalam pendidikan ini juga memberi pelbagai cabaran dan implikasi yang timbul dan ini memerlukan keprihatinan semua warga pendidik. Kajian yang dijalankan oleh Foo (2005) telah mendapati berlakunya peningkatan beban kerja setelah perubahan kurikulum dilaksanakan. Reformasi pendidikan itu akan menyebabkan kerjaya perguruan menjadi lebih mencabar lagi dan masalah stres mungkin akan timbul pada peringkat permulaan apabila guru menghadapi keadaan kekurangan masa dan sumber untuk melaksanakan perubahan atau pembaharuan tersebut.

Menghadapi zaman globalisasi ini, guru menghadapi pelbagai tekanan dalam memenuhi keperluan para pelajar. Kini pelajar semakin ke hadapan dengan adanya pelbagai teknologi yang pastinya tidak memerlukan kepakaran seorang guru. Namun, pelbagai karenah yang dihadapi tidak mungkin melunturkan semangat para pendidik dalam menjalankan kewajipan demi agama, bangsa dan negara. Sebagai tuntutannya, guru haruslah memiliki syarat-syarat berikut dalam memenuhi keperluan para pelajar pada zaman ini. Antaranya ialah:

a) Mengetahui peranan, tanggungjawab dan tugas mereka sebagai seorang pengajar.

b) Mempunyai rasa empati yang tinggi terhadap pelajarnya.

c) Bersifat amanah, ikhlas dan jujur terhadap tugas yang diberikan.

d) Mempunyai sikap ingin membantu dan menolong orang lain.

e) Mempunyai sikap mengambil berat terhadap orang lain.

f) Mempunyai sikap bertimbang rasa dan jujur.

g) Menyedari dan mengetahui harapan para pelajar di bawah bimbingannya.

h) Berusaha mendapat kepercayaan yang tinggi terhadap dirinya di kalangan para pelajarnya.

i) Berusaha mewujudkan suasana yang menarik dan memberangsangkan dengan pelajar.

j) Berusaha mewujudkan suasana dan hubungan yang akrab dengan pelajar.

k) Berusaha mewujudkan suasana yang menarik dalam kalangan pelajar.

No comments:

Post a Comment